Först vill jag börja med att säga tack! Det har gått sju galna månader sedan lanseringen av BARONS. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig det bemötande vi har fått. Det betyder väldigt mycket att få en bra start, så allt stöd vi fått är något vi verkligen uppskattar.
Jag har valt att skriva lite om varför och hur vi har skapat BARONS-skjortorna..
Vi börjar med "varför" ...
Vi var på god väg upp för karriärstegen på Deloitte, där vi arbetade med att köpa och sälja företag. Under vår tid där har vi arbetat med otroligt många inspirerande entreprenörer, och vi har haft förmånen att få en liten inblick i deras företag. Det har varit otroligt spännande. Lika påtaglig var mitt driv att skapa något eget blev allt starkare och starkare. I våra ögon är de riktiga rockstjärnorna alla entreprenörer och företagare som håller hjulet i rullning i samhället.
Men vad ska vi satsa på? - Vi hade ingen genial idé.
När du tänker på entreprenörskap tänker du snabbt på appar eller programvara som kommer att revolutionera en marknad. Problemet var bara att varken Kristian eller jag hade någon känsla för eller särskilt intresse för appar och programvara. Vi kom faktiskt bara överens om att vi ville skapa en cool produkt som man kunde både se och röra, och som vi kunde förstå oss på. Dessutom kom vi överens om att vi skulle skapa ett företag som från dag 1 skulle genererade intäkter. Alltså inte vara en plattform som tjänar pengar först när man har nått många miljoner användare (men hatten av till dem som gör det).
Att det slutade med skjortor var förmodligen mer av en tillfällighet än en del av en stor plan.
Det hela började på ett höghastighetståg utanför Shanghai ...
Kristian och jag hade arbetat tillsammans med försäljningen av en dansk verksamhet i Asien. Vi hade haft en hård och varm vecka i en industriell förort till Shanghai och var på väg tillbaka in till Shanghai. När vi stod där i ett 30 grader varmt tåg föll samtalet på varför min skjorta hade klarat dagen så mycket bättre än Kristians. De ströks båda på morgonen. Kunde det verkligen vara så så stor kvalitetsskillnad från en vit skjorta till en annan?
Det var något vi trodde att många män kunde känna igen sig i. Vi tänkte där och då att vi borde kunna göra processen smartare, till exempel genom att klippa bort onödiga mellanhänder och genom att enbart fokusera på den klassiska designen, utan alla konstiga ränder och prickar som ändå kommer REAs ut.
Låt oss vara ärliga - vi kommer från en arbetskultur som krävde väldigt mycket arbete och vi vet exakt hur krävande en lång dag på kontoret är för en skjorta.
Att det skulle ta två år att komma till starten hade vi inte förväntat oss!
Efter vår resa till Shanghai satte vi igång. Helger, kvällar och nätter gick till att göra research i textilproduktionsdjungeln. Mässor besöktes och vi fick snabbt reda på att alla tillverkare hade hundratals typer av tyg som vid första anblicken såg bra ut, men som ändå inte kändes helt rätt. Det slutade med att vi startade ett sammarbete med en tysk tygproducent som lyckligtvis tog oss under sina vingar. De kunde se innebörden av vår vision. Slutresultatet blev vårt eget signaturtyg, något som vanligtvis bara är reserverat för de mycket stora aktörerna på marknaden.
När vi äntligen hade tyget på plats kom nästa utmaning. Produktion, distribution, logistik, förpackning, marknadsföring etc. Det var många saker att komma igång med och allt var nytt för oss. Hur bygger man ett modernt e-handelsföretag utan erfarenhet eller kunskap? Allt detta berättar jag lite mer om i nästa inlägg ...
//Joachim