44% reducerat CO2-avtryck

Hösten 2021 beräknade och presenterade vi för första gången CO2-avtrycket på alla BARONS-skjortor.

Vårt mål är att ge kunden ett enkelt produktsortiment av tidlösa klassiker, som vi kontinuerligt förfinar, generation för generation. Precis som du känner det från iPhones.

Nu är vi redo med överblicken för Generation 4. Kort sagt: Din BARONS-skjortas CO2-avtryck har minskat med 44%.

Jorden kallar på modeindustrin

Det uppskattas att modeindustrin står för 10 % av de årliga globala utsläppen av CO2-utsläpp. Det är mer än internationella flygningar och sjöfartsindustrin... Tillsammans! (Källa: EPRS og FN)

Att minska CO2-avtrycket för BARONS-skjortan är ingen smart idé som har kommit ur det blå. Hela vårt levebröd bygger på att leverera ett enkelt skjortkoncept med ett fast sortiment av produkter som håller längre och aldrig går ur modet. Det är därför vi fortsätter att förfina allt från CO2-avtrycket till minsta detalj på skjortan.

Vi är inte i mål än. Vårt CO2 Footprint är bara ett av många konkreta projekt med ett syfte att bidra till en grönare garderob – och en grönare industri.

Så här gjorde vi det

En skjortas livscykel kan vara lång och komplicerad. Med paraplybegreppet CO2-fotavtryck är det ett stort antal faktorer som påverkar den totala beräkningen.

Våra beräkningar baseras på produktion och transport av skjortan tills den når kunden (Cradle-to-customer).

Sammantaget omfattar beräkningarna material och extradelar till skjortan samt transport. Dessutom baseras beräkningarna av den enskilda skjortmodellens CO2-avtryck på ett vägt genomsnitt beroende på vilka modeller vi producerar mest.

Mer information om beräkningar, reservationer och datakällor hittar du här.

"En större kunskap om våra skjortor

CO2-avtryk

är en grundförutsättning för att vi ska kunna optimera i framtiden"

Joachim Latocha, Founder af BARONS

Resultatet

I samarbete med den danska klimat-startupen Climaider, har vi beräknat BARONS-skjortornas CO2-avtryck till mellan 2,9 och 3,9 kg./CO2e.

Skillnaden mellan de fyra produkterna beror enbart på viktskillnader i tygtyperna. En The Founder väger t.ex. betydligt mer än en The Lawyer, vilket innebär en högre konsumtion av bomull.

Vi arbetar utifrån en "nearshore" produktionsprincip. Det innebär att vi i alla led av leverantörskedjan försöker hålla produktionen så nära konsumenten som möjligt.

Framtiden

Det kommer alltid att krävas material, bearbetning och transport för att producera vår skjorta.

Men vi kan göra mycket för att minska avtrycket på skjortan. I framtiden kommer vi att ha ytterligare fokus på att optimera avtrycket av även de minsta komponenterna som knappar, sytråd och paketering. Vi kommer också att fortsätta fokusera på att öka andelen förnybara energikällor hos våra underleverantörer.

Hela syftet med studien av vårt fotavtryck är att få en inblick i varje skjortas CO2-avtryck. Det är här resan börjar, vilket gör att vi i framtiden kan minska utsläppen i våra kommande generationer av skjortor.

Vi har ännu inte hittat den perfekta lösningen – men vi har redan sänkt det genomsnittliga CO2-avtrycket på skjortan med 44 % från Generation 3 till Generation 4.

Vill du minska ditt CO2-avtryck?

Självklart. Därför får du våra två konkreta förslag på hur du kan minska ditt avtryck.

1. Bär skjortan tills den är utsliten

"Den mest hållbara skjortan är den du sliter ut. Och för att vara helt ärlig så bär du inte en skjorta med blommönster, även om det är högsta mode på några månader. Du gör det i gengäld med den klassiska skjortan".
- Joachim Latocha, Founder.

Läs hela artikeln här

2. Förläng skjortans livslängd

Visste du att sköljmedel inte har någon mätbar effekt på dina kläders mjukhet? (Källa: Danska Miljøstyrelsen).

Därför rekommenderar vi även att du inte använder sköljmedlet när du tvättar dina BARONS-skjortor.

Besök vår Care Guide för fler tips om hur du ökar livslängden på dina skjortor.

Care Guide

Whitepaper

Climaider har skrivit följande artikel om samarbetet och beräkningarna.

Vi uppmuntrar alla andra märken inom klädindustrin att följa efter och även öppet visa CO2-avtrycket på kläderna de producerar. För konsumenternas skull.