Villkor

Allmän information 

BARONS
Latron ApS
CVR-nr / VAT: 36414553
Kronprinsensgade 8, 2. sal
1114 - København K
Danmark

 

Kundservice

Alla beställningar och all kontakt hanteras av vår kundservice, som du kan kontakta på hello@barons.se. Vi besvarar dina frågor (med vissa undantag) inom 48 timmar helgfria vardagar.

 

Leverans och frakt

Vi erbjuder gratis frakt på standard leveranser till postombud på alla beställningar i Sverige. 

Vid beställning före kl 15.00 på vardagar packas beställningen vanligtvis och skickas samma dag. Detta gäller inte för varor där det anges att det är en beställningsvara med längre leveranstid. 

Förväntad leveranstid till adresser i Sverige är normalt 2-5 arbetsdagar efter att beställningen har skickats. Det finns möjlighet att välja leverans till närmsta postombud, vilket är gratis. Man kan också välja hemleverans, vilket kostar 39 SEK vid en order som väger under 5 kg och 59 SEK vid en order som väger över 5 kg. Priset ändras automatiskt i kassan om din order väger mer än 5 kg. Leverans till postombud skickas med DHL och hemleverans skickas med Postnord. 

 

Leveransmöjligheter:

Standardleverans med DHL till postombud: Gratis

När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller mailavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket. Om du inte har hämtat ut ditt paket inom 14 dagar efter avisering skickas paketet tillbaka till oss. Du blir inte debiterad för detta.

Hemleverans med Postnord: 39 SEK under 5 kg & 59 SEK över 5 kg.

När din beställning är klar till att levereras så skickas en avisering via sms, mail eller i Postnords egna app (om du har den). Du kan därefter själv göra leveransval för din beställning på antingen webbsidan eller i appen. Om du inte är hemma när din beställning levereras så får du en avisering så att du kan hämta ut den hos ett postombud.

 

Föremål för utskriftsfel, lagerstatus misstag och prisändringar. 

Efter att du har beställt så mottar du ett spårningsnummer som du kan följa din order med. Du kommer även motta information om när din order har skickats samt när din order kan hämtas hos ombudet på den e-postadress du angav vid beställningen. 

Din beställning har en liggetid på 14 dagar efter att du har informerats om att det är hos ditt valda postombud.

Vid leveransförseningar så meddelas du om ny förväntad leveranstid på den e-postadress som du angav vid beställning och mottar mer information om förseningen. Skulle detta inträffa så har du rätt till att häva ditt köp utan extra kostnad.

 

Ändringar eller annulleringar av din beställning

När din beställning har gjorts kan du ändra den genom att kontakta oss på hello@barons.se. Vi kan hjälpa dig att ändra din beställning OM ordern inte skickades innan du kontaktade oss.

Om din beställning har skickats har du fortfarande 14 dagar på dig att avbryta din beställning. Se nedan för mer information om rätten att avbryta.

Utan att vara skyldig att kompensera dig eller på annat sätt täcka utgifter har vi rätt att annullera din beställning i någon av följande situationer:

om ett oförutsett fel inträffar, t.ex. ett betalningsfelom din betalningsinformation inte kan verifieras eller om informationen är felaktigom vi misstänker att din beställning har gjorts med ont uppsåt eller i samband med kriminell verksamhet

Vi kommer att göra allt vi kan för att lösa eventuella problem som kan uppstå och kommer att hålla dig informerad under hela processen, samt meddela dig innan vi avbryter din beställning. Om din beställning annulleras återbetalar vi alla betalningar som du har gjort till oss ​​utan extra kostnad för dig.

 

Priser och betalning

Alla priser är i svenska kronor inklusive moms, men exklusive eventuella fraktkostnader. BARONS tar emot betalning med alla VISA-kort, MasterCard betalningskort, Klarna och Swish. 

Det totala priset du accepterar när du gör en beställning är det belopp som dras av från ditt konto när din beställning skickas. Beloppet dras inte av förrän vi har behandlat och skickat din order från vårt lager. 

Kommunikationen mellan dig och vårt betalningssystem är säkrad med SSL (Secure Socket Layer Protocol). Eftersom vårt betalningssystem hanteras av Shopify Payments / Klarna är de också de enda som har tillgång till dina betalningsuppgifter. Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS och vi använder 3D-Secure på vår webbplats för ökad säkerhet vid betalningar över Internet.

Vi ingår inte köpeavtal med unga under 18 år utan målsmans godkännande. 

Vi har inget lägsta ordervärde och vi ger alltid gratis frakt på standardleverans. Notera att gratis frakt gäller endast på standardleveranser, alltså leverans till utlämningsställen. 

 

Betala med Klarna

Vi erbjuder följande betalningsmöjligheter tillsammans med Klarna Bank AB (publ): 

Få först. Betala sen. Här betalar man inom 14 dagar från avsändandet av varorna. Du finner villkoren för att betala inom 14 dagarhär. Dela upp. Klarna erbjuder en kontokredit, vid namn Klarna konto, där kredittagaren har möjligheten att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av det totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. Du kan få mer information om Klarna konto och dess kontovillkorhär, och om Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformationhär.Direktbetalning. Här betalar du direkt via antingen kortbetalning, banköverföring eller prenumerationstjänster. 

Läs mer om Klarna här och om deras användarvillkor här.

För att vi ska kunna erbjuda olika betalningsmöjligheter så behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. För mer information, läs vår integrations- och cookiepolicy här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

 

Ångerrätt

Hos Barons.se tillämpar vi 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Ångerrätten löper ut 14 dagar efter dagen du mottog din/dina produkter.

Om du har flera olika varor i en beställning, men de levereras enskilt, börjar fristen att gälla från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.

Vid önskemål om att ångra en vara så ska du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum. Du kontaktar oss på e-postadressen hello@barons.se. I ditt meddelande ska du tydligt informera oss om att du önskar att utnyttja din ångerrätt. Du kan även välja att använda vår retur och bytes-blankett samt bli guidad genom processen här eller använda konsumentverkets ångerblankett här.

Du har alltså rätt att ångra ett köp inom de första 14 dagarna efter leveransen, förutsatt att produkten inte har skadats, har tvättats och skickas tillbaka i samma skick som när du mottog den. Vi kan kräva en ersättning för värdeminskning om du har använt eller hanterat varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. Hur stor värdeminskning det är, avgörs beroende på situation. Du har som konsument naturligtvis rätt till att öppna förpackningen för att fastställa varans typ och egenskaper. Men du är ansvarig för eventuella värdeminskningar av varan vid felaktigt hantering av den som är utöver att kontrollera varan.

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har skickats som retur till oss.

Observera att det inte är möjligt att ångra ditt köp genom att endast vägra att hämta ut ditt paket utan att samtidigt ge oss ett tydligt meddelande om detta.

Du har som konsument rätt till en återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om ångerrätten eller om öppet köp är tillämpbart på varan.

 

100 dagars öppet köp

På Barons.se erbjuder vi, utöver den lagstadgade ångerrätten, 100 dagars öppet köp. Det innebär att du har 100 dagars gratis returrätt och bytesrätt när du handlar hos oss. 

Vid önskemål om att returnera/byta en vara så ska du kontakta oss inom 100 dagar från uthämtningsdatum. Du har alltså rätt att annullera ett köp inom de första 100 dagarna efter leveransen, förutsatt att produkten inte har skadats, har tvättats och skickas tillbaka i samma skick som när du mottog den. Vi kan kräva en ersättning för värdeminskning om du har använt eller hanterat varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. Hur stor värdeminskning det är, avgörs beroende på situation. Vid val av att returnera varan så ska själva returneringen ske inom de 100 dagarna. 

Om 100-dagarsperioden löper ut på en allmän helgdag, en lördag, en söndag, konstitutionsdagen, julafton eller nyårsafton har du åtminstone till nästa arbetsdag att returnera din beställning.

Om du har flera olika varor i en beställning, men de levereras enskilt, börjar fristen att gälla från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 100 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill returnera/byta ditt köp.

Du har rätt att återfå pengarna vid 100 dagars öppet köp så länge returneringen/bytet sker inom de 100 dagarna. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har skickats i retur till oss. Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid beställningen, förutsatt att inget annat är avtalat.

Om du önskar att returnera/byta inom 100 dagars-perioden så får du gärna fylla i vår retur och bytes-blankett. Får retur och bytes-process består av tre enkla steg: 1.) skapa din returförsändelse, 2.) ladda ner, fyll i och skriv ut ditt returformulär, och 3.) leverera paketet till din lokala DHL-servicepunkt. Du kan läsa mer och blir noggrant guidad igenom processen på vår bytes och retur-sida här

 

Returadress:

BARONS (Latron ApS) 

Kronprinsensgade 8, 2. sal

1114 - København K

Danmark

 

Du har som konsument naturligtvis rätt till att öppna förpackningen för att fastställa varans typ och egenskaper. Men du är ansvarig för eventuella värdeminskningar av varan vid felaktigt hantering av den som är utöver att kontrollera varan.

 

Retur

Om du vill ångra ditt köp efter att ha mottagit varan behöver du skicka tillbaka den till oss innan 100-dagarsperioden löper ut. Det är gratis att returnera en vara när du använder vår returetikett. Etiketten hittar du här på vår hemsida där du skapar din returorder. Om du inte använder vår returetikett måste du själv stå för kostnaderna i samband med retur av artikeln.

Vid en retur är du ansvarig för att varan packas ordentligt och ansvarsfullt.

Du är ansvarig för varan från den tidpunkt att varan levererats till dig. Kom därför ihåg att få ett kvitto när du skickar iväg din retur.

När vi har mottagit de returnerade varorna och kontrollerat att dessa uppfyller villkoren för annullering återbetalar vi hela köpbeloppet inklusive fraktkostnader - så länge du har använt vårt retursystem som du hittar här. Observera att det kan ta upp till två veckor innan din återbetalning krediteras. 

Om din rätt till retur har passerat kontaktar vi dig via e-post.

Returadress:

BARONS
Latron ApS
Kronprinsensgade 8, 2. sal
1114 - København K
Danmark

 

Reklamation eller defekt vara

Konsumentköplagen är gällande för varuköp hos Barons.se. Hos oss har du som konsument reklamationsrätt i 3 år och om din reklamation är berättigad så kan du antingen få varan reparerad eller utbytt. 

Din reklamation ska ske inom skälig tid efter upptäckten av felet. Reklamationer som görs 2 månader efter upptäckande av fel anses alltid vara inom en skälig tid. 

Vid reklamation kontaktar du oss på hello@barons.se där du beskriver grunden till reklamationen samt anger ordernummer. 

Om din produkt är defekt eller har avvikelser - t.ex. har kommit till skada under leverans - ber vi verkligen om ursäkt och ber dig att kontakta oss omedelbart. Det är viktigt att du tydligt kan beskriva problemen / defekten. Om ditt klagomål accepteras av vår kundtjänst återbetalar vi hela köpbeloppet och alla fraktkostnader.

Observera att det kan ta upp till två veckor innan du ser återbetalningen på ditt konto.

Vid retur eller reklamation så ska varan alltid packas ansvarligt in och vi mottar inte produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.

Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid beställningen. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, som exempelvis fraktavgift, så återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt. Notera att detta gäller endast vid användande av Barons egna retursystem som du finner här.

 

Fel och uteblivna varor

Din rätt att reklamera en skjorta håller i 36 månader. Reklamationen bör göras inom rimlig tid, vilket är inom loppet av två månader efter att felet har fastställts.

Observera att ovanstående rätt att åberopa fel och inkonsekvenser kan upphöra innan tre år efter att du har köpt produkten i det fall att produkten inte är gjord för att hålla i minst tre år, eller om den har använts utanför ramarna för vanligt bruk.

Åberopande av fel och defekter gäller endast produkter som faller under definitioner för sådana enligt svensk lag.

 

Integritet

Vi förstår och respekterar vikten av integritet på Internet. Vi kommer inte att dela information om kunder / användare till tredje parter om det inte är nödvändigt för att genomföra en transaktion. Särskilda villkor gäller vid köp genom Klarna. Läs mer om dem här. Företaget kommer inte att sälja ditt namn, adress, e-postadress, betalkort eller personuppgifter till någon tredje part utan ditt tillstånd. Du kan läsa mer om vår integritets- och cookiepolicy här.

 

Annat

För att handla hos oss måste du vara 18 år och ha ett godkänt betalkort.

Vi rekommenderar att du kontrollerar din beställning innan du gör den. Innan du skickat in din beställning är det möjligt att korrigera den information du har gett oss, t.ex. fakturerings- och leveransadress. När du har gjort din beställning får du ett kvitto som sammanfattar den beställning du just lagt. Du mottar alltså en orderbekräftelse efter att du har genomfört ett köp.

Vi lagrar din beställning och orderbekräftelse så att du kan få en kopia när som helst genom att kontakta oss.

 

Rätt att klaga

Om du har klagomål på en produkt köpt hos Barons.se så ber vi dig att kontakta oss på hello@barons.se så kommer vår kundservice göra sitt bästa för att hitta en lösning. 

Om vi mot förmodan inte skulle kunna finna en lösning så har du möjlighet för att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

  

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Dessa villkor reviderades senast den 09.04.2021